Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Skansen w Chabówce nie zostanie zlikwidowany. PKP SA i PKP Cargo szukają rozwiązania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
03-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Skansen w Chabówce nie zostanie zlikwidowany. PKP SA i PKP Cargo szukają rozwiązania
Fot. Patryk Farana
Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce nie zostanie zlikwidowany. Najprawdopodobniej od pozostającym w trudnej sytuacji finansowej PKP Cargo przejmą go PKP S.A. oraz Fundacja Grupy PKP, które w porozumienie z PKP Cargo prowadzą prace nad koncepcją utrzymania skansenu.

Pierwsze informacje o planowanej likwidacji skansenu w Chabówce pojawiły się w poniedziałek 2 grudnia. Powołując się na wpis na profilu parowozowni na portalu Facebook, podał je m.in. regionalny Tygodnik Podhalański. We wtorek 3 grudnia wspomniany post z Facebooka był już niedostępny.

Priorytet to utrzymanie płynności i pensje pracowników

Plan wyłączenia obiektu ze struktur spółki potwierdziło natomiast samo PKP Cargo. Towarowy przewoźnik pozostaje właścicielem obiektu od czasu podziału dawnego przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Razem z infrastrukturą przejął on od PKP także same parowozy i inne pojazdy o charakterze zabytkowym.

Podczas dzisiejszego (3 grudnia) czatu inwestorskiego do sprawy odnieśli się Marcin Wojewódka, p.o. prezes PKP Cargo, oraz Monika Starecka, p.o. członek zarządu spółki ds. finansowych. Swoją decyzję tłumaczyli oni trudną sytuacją finansową przewoźnika i wciąż dużą, sięgającą 780 mln zł stratą osiągniętą na koniec trzeciego kwartału tego roku. Priorytetem aktualnych władz przedsiębiorstwa ma być utrzymanie płynności i wypłata wynagrodzeń.

Przedstawiciele PKP Cargo podkreślali jednocześnie, że tradycja pozostaje dla PKP Cargo ważna, a spółka będzie dążyć nie do fizycznej likwidacji placówki, a do przekazania jej innemu podmiotowi. 

Nowa formuła funkcjonowania

Kilka godzin później PKP S.A. poinformowało, że w ramach analiz prowadzonych przez spółkę wraz z Fundację Grupy PKP, której jednym z filarów działalności jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei, omawiane są różne warianty działania Skansenu w przyszłości. Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, bowiem koszt utrzymania placówki to około 3 mln zł rocznie, a obecnie priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników. 

Aktualnie najbardziej prawdopodobne warianty to przejęcie zarządzania Skansenem przez PKP S.A. lub Fundację Grupy PKP. Aby mogło to nastąpić i aby placówka mogła funkcjonować w dotychczasowym zakresie, konieczne jest – w pierwszej kolejności – wypracowanie rozwiązań w kwestiach formalno-prawnych, dotyczących licencji, homologacji ruchowych, które musi pozyskać nowy zarządca Skansenu. 

"Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby Skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających ją przy okazji wizyt na Podhalu" – czytamy w komunikacie. 

Kolekcja w Skansenie w Chabówce liczy ponad 130 różnych pojazdów, w tym wiele utrzymywanych w stanie czynnym, w tym 3 parowozy: OKz32-2, Ty42-107 oraz Tkt48-191.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Prawo i polityka

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Urząd Transportu Kolejowego 30 listopada 2024

„Wirtualnie pod parą” w Skansenie w Chabówce

Pasażer

PKP Cargo cieszy rozwój skansenu w Chabówce

Tabor i technika

PKP Cargo cieszy rozwój skansenu w Chabówce

jar, Rynek Kolejowy 27 marca 2017

Pociągi retro będą promowały małopolskie atrakcje

Pasażer

Zobacz również:

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Prawo i polityka

Ilu jest w Polsce kolejowych przewoźników pasażerskich z licencją?

Urząd Transportu Kolejowego 30 listopada 2024

„Wirtualnie pod parą” w Skansenie w Chabówce

Pasażer

PKP Cargo cieszy rozwój skansenu w Chabówce

Tabor i technika

PKP Cargo cieszy rozwój skansenu w Chabówce

jar, Rynek Kolejowy 27 marca 2017

Pociągi retro będą promowały małopolskie atrakcje

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5