Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce nie zostanie zlikwidowany. Najprawdopodobniej od pozostającym w trudnej sytuacji finansowej PKP Cargo przejmą go PKP S.A. oraz Fundacja Grupy PKP, które w porozumienie z PKP Cargo prowadzą prace nad koncepcją utrzymania skansenu.
Pierwsze informacje o planowanej likwidacji skansenu w Chabówce pojawiły się w poniedziałek 2 grudnia. Powołując się na wpis na profilu parowozowni na portalu Facebook, podał je m.in. regionalny Tygodnik Podhalański. We wtorek 3 grudnia wspomniany post z Facebooka był już niedostępny.
Priorytet to utrzymanie płynności i pensje pracownikówPlan wyłączenia obiektu ze struktur spółki potwierdziło natomiast samo PKP Cargo. Towarowy przewoźnik pozostaje właścicielem obiektu od czasu podziału dawnego przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Razem z infrastrukturą przejął on od PKP także same parowozy i inne pojazdy o charakterze zabytkowym.
Podczas dzisiejszego (3 grudnia) czatu inwestorskiego do sprawy odnieśli się Marcin Wojewódka, p.o. prezes PKP Cargo, oraz Monika Starecka, p.o. członek zarządu spółki ds. finansowych.
Swoją decyzję tłumaczyli oni trudną sytuacją finansową przewoźnika i wciąż dużą, sięgającą 780 mln zł stratą osiągniętą na koniec trzeciego kwartału tego roku. Priorytetem aktualnych władz przedsiębiorstwa ma być utrzymanie płynności i wypłata wynagrodzeń.
Przedstawiciele PKP Cargo podkreślali jednocześnie, że tradycja pozostaje dla PKP Cargo ważna, a spółka będzie dążyć nie do fizycznej likwidacji placówki, a do przekazania jej innemu podmiotowi.
Nowa formuła funkcjonowaniaKilka godzin później PKP S.A. poinformowało, że w ramach analiz prowadzonych przez spółkę wraz z Fundację Grupy PKP, której jednym z filarów działalności jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei, omawiane są różne warianty działania Skansenu w przyszłości. Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, bowiem koszt utrzymania placówki to około 3 mln zł rocznie, a obecnie priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników.
Aktualnie najbardziej prawdopodobne warianty to przejęcie zarządzania Skansenem przez PKP S.A. lub Fundację Grupy PKP. Aby mogło to nastąpić i aby placówka mogła funkcjonować w dotychczasowym zakresie, konieczne jest – w pierwszej kolejności – wypracowanie rozwiązań w kwestiach formalno-prawnych, dotyczących licencji, homologacji ruchowych, które musi pozyskać nowy zarządca Skansenu.
"Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby Skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających ją przy okazji wizyt na Podhalu" – czytamy w komunikacie.
Kolekcja w Skansenie w Chabówce liczy ponad 130 różnych pojazdów, w tym wiele utrzymywanych w stanie czynnym, w tym 3 parowozy: OKz32-2, Ty42-107 oraz Tkt48-191.